Yoga en Becel pro-activ recept
Heb je het vermoeden dat het cholesterol is verhoogd* of wil je een te hoog cholesterol voorkomen? Onderneem dan nu actie! Door middel van deze 3 tips kun je een eerste stap in de goede richting zetten. Daarnaast raden we je aan om ook de voedingswijzer en andere hulpvolle informatie te raadplegen om het cholesterol op peil te houden. Ouder echtbaar in een boot

3 tips om het cholesterol op peil te krijgen.

Iedereen die te maken heeft met een verhoogd totaal cholesterolgehalte* en dit wil aanpakken, zal actie moeten ondernemen. Naast wellicht een bezoek aan je huisarts, is het daarbij vooral belangrijk om je bewust te zijn van je leefstijl en voedingspatroon. Er zijn 3 basisstappen die je hierbij kunnen helpen:

1. Voeding: Beperk je inname van (ongezonde) verzadigde vetten en vervang deze door (goede) enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten vind je in plantaardige olie, smeerbare margarine- en halvarine producten, noten, vette vis en vloeibare bak- en braadproducten. Verzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in volle melkproducten, vet vlees, koek, chips en gebak. Kijk voor meer tips in de Voedingswijzer of voor recepten op de website van Becel pro-activ. Becel pro-activ recept

2. Kom in beweging

Probeer elke dag minstens 30 minuten te bewegen en zorg voor een gezond gewicht.

3. Overweeg eens producten met plantensterolen

Heb je een verhoogd cholesterolgehalte* dan kun je overwegen plantensterolen in je voeding te gebruiken. Als je het cholesterol moet of wil verlagen, kan het gebruik van plantensterolen een steuntje in de rug zijn. In de supermarkt zijn meerdere producten met toegevoegde plantensterolen te vinden. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van een van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Voedingswijzer om het cholesterol op peil te houden

Wil je het cholesterol gehalte op peil houden? Dit heb je zelf in de hand. Opletten met wat je eet kan bijvoorbeeld al helpen. Gezond eten is vooral gevarieerd eten en de juiste keuzes maken; weinig verzadigde vetten, meer onverzadigde vetten (Omega 3 en 6), meer volkoren en vezelrijke producten en meer groenten en fruit. In de voedingswijzer zie je in een notendop welke keuzes je het beste kunt maken.
VOEDINGSMIDDEL BEPERK HET GEBRUIK VAN KIES LIEVER VOOR
Brood/ontbijtgranen Witbrood, cornflakes, croissants, ontbijtgranen met chocolade Volkoren brood, volkoren – of meergranen beschuit en crackers, muesli, roggebrood, havermout.
Vleeswaren Vette soorten zoals worst, spek, leverpastei, leverkaas, pate, salami, corned beef, gebraden gehakt, ontbijtspek Magere soorten zoals achterham, kipfilet, fricandeau, rosbief, filet americain, schouderham, kalkoenfilet
Roomboter, margarine en olie Roomboter, harde margarinesoorten. Bij frituren, vast frituurvet Halvarine met hoog gehalte Omega 3 en 6 zoals Becel en Becel pro.activ met toegevoegde plantensterolen. Vloeibare margarineproducten of plantaardige olie, af en toe vloeibaar frituurvet of olie.
Klik hier voor meer voedingsmiddelen in de voedingswijzer. *Een cholesterolgehalte van 5 mmol/L of meer.