Verantwoord eten

Het is belangrijk om iedere dag verantwoord te eten om je lekker fit te voelen. Maar wat is verantwoord eten? Een verantwoorde voeding bestaat onder andere uit regelmaat, variatie, ruim groente- en fruitgebruik en volkoren graanproducten. Ook is het belangrijk om regelmatig vette vis te eten. Daar zitten namelijk goede onverzadigde vetten in. Verzadigde vetten zijn daarentegen slechte vetten en het is daarom belangrijk om deze zoveel mogelijk te beperken in de voeding.

De onderstaande producten kunnen je helpen bij het kiezen van een verantwoorde voeding.

Gemengd fruit

Noten

Noten, zoals walnoten, bevatten veel vet. Dat wil niet zeggen dat je ze daarom niet mag eten. Ze bevatten namelijk goede, essentiële onverzadigde vetten die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Zoals Omega 3 en Omega 6.

Schaaltje ongezoute pinda's

Zuivel

Heb je trek in zuivel? Dat mag natuurlijk! Volle zuivelproducten, zoals volle melk, slagroom, roomvla/yoghurt bevatten echter verzadigd vet. Het is daarom verstandig om volle zuivelproducten te vervangen voor magere of halfvolle zuivelproducten. Bijvoorbeeld magere kwark, halfvolle melk of karnemelk. Zo kun je lekker verantwoord zuivel eten.

Alcohol

Drink je wel eens een glaasje wijn of andere alcoholische drank? Voor mannen geldt een maximale alcoholconsumptie van 2 glazen per dag en voor vrouwen is dit 1 glas per dag, alleen liever niet elke dag van de week. Geniet met mate zonder je schuldig te hoeven voelen.

Chocolade

Af en toe eens jezelf op iets lekkers trakteren, zoals een stukje chocolade past prima in een verantwoorde voeding. Wanneer je chocolade koopt, kies dan eens een keer voor pure chocolade!

Plantaardige olie

Plantaardige olie bestaat uit 100% vet, maar bevatten vaak goede onverzadigde vetten. Denk maar aan Omega 3 en Omega 6. Gebruik dus gerust eens wat oliën in je voeding, alleen niet alle plantaardige oliën zijn even verantwoord. Kokosolie bevat bijvoorbeeld voornamelijk verzadigd vet. Van plantaardige oliën kun je heerlijke sladressings maken.

 

Recept: Vinaigrette

 
  • 2½ dl olijfolie
  • 0,6 dl azijn
  • 0,6 dl citroensap
  • ½ tl mosterdpoeder
  • ½ tl paprikapoeder
 

Alle ingrediënten goed mengen.

 

Gebruik voor bakken, braden en koken echter de vloeibare margarines. Deze worden gemaakt met verschillende plantaardige oliën, waardoor ze van nature ook deze goede essentiële vetten bevatten. Daarnaast bevatten vloeibare margarines de vitamines A en D. Oliën bevatten deze vitamines niet.

Vis

Eet in plaats van vlees eens een keer vis! Dat is een prima keuze. Vette vis, zoals makreel, zalm of haring bevatten goede vetten en zijn vooral rijk aan Omega 3 visvetten zoals EPA en DHA. Kies daarom gerust voor een vet visje.

Koolhydraten

Varieer eens bij het avondeten en vervang aardappelen door couscous, quinoa of rijst. Bij het kiezen van rijst is het verstandig om zilvervliesrijst te nemen in plaats van witte rijst. Dit is ook lekker te combineren met kleurrijke groenten.