Men en vrouw op het strand en Becel pro-activ recept
Zonder cholesterol en goede vetten kan het lichaam niet goed functioneren. Het zorgt bijvoorbeeld voor de opbouw van lichaamscellen, de productie van hormonen en speelt een belangrijke rol in onze spijsvertering. Je hebt cholesterol en goede vetten dus gewoon nodig. Alleen niet te veel. Lees hier veelgestelde vragen over cholesterol en vetten en wat je zelf kunt doen om het cholesterolgehalte op peil te houden. Man en vrouw wandelen in het bos

Wat is vet?

Vet is een brandstof. Het levert energie voor het lichaam. Vetten zijn er in verschillende soorten. De twee grote groepen waar ze meestal in onderverdeeld worden, zijn de verzadigde vetten (verkeerd) en de onverzadigde vetten (oké).

Verzadigd vet

Verzadigde vetten zijn slechte vetten die het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Deze vetten komen met name voor in volle melkproducten, volvette kaas, worst en andere vette vleessoorten. Ook cake, koek, gebak en chips bevatten verzadigd vet. Dit worden “onzichtbare” vetten genoemd. Roomboter en kokosolie zijn voorbeelden van “zichtbare” vetten waar verzadigd vet in zit.

Onverzadigd vet

De goede vetten worden onverzadigde vetten genoemd en zijn belangrijk voor het lichaam. Onverzadigde vetten worden onderverdeeld in enkelvoudig onverzadigde vetzuren en in meervoudig onverzadigde vetzuren. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterolgehalte in het bloed. Alfa-linoleenzuur (Omega 3) en linolzuur (Omega 6) zijn voorbeelden van meervoudig onverzadigde vetzuren en komen met name voor in plantaardige oliën, noten en zaden, en margarineproducten. Deze vetten worden essentieel genoemd, omdat ons lichaam ze niet zelf kan aanmaken en je ze dus via je voeding moet binnenkrijgen.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een witte, vetachtige stof. Het speelt een belangrijke rol in het dagelijks functioneren van het lichaam. Je hebt het nodig, maar je hoeft het niet per se uit je voeding te halen; het lichaam kan het onder andere zelf aanmaken in de lever. Daar worden 2 soorten cholesterol geproduceerd: het goede HDL cholesterol en het slechte LDL cholesterol. Deze laatste kan het best zo laag mogelijk zijn. Het goede HDL cholesterol kan het teveel aan cholesterol in het bloed afvoeren naar de lever, waar het kan worden afgebroken en waarna het verder uit het lichaam verwijderd wordt. Het HDL cholesterol is het cholesterol dat helpt het hart gezond te houden. Zorg daarom dat het HDL cholesterol op een hoog niveau blijft.

Wanneer is het cholesterol verhoogd?

Het cholesterol is verhoogd bij een waarde van 5 mmol/L of meer. Streefwaarden voor het cholesterol: Totaal cholesterol < 5 mmol/L LDL-cholesterol < 2,5 mmol/L HDL-cholesterol >= 1 mmol/L voor mannen, >= 1,2 mmol/L voor vrouwen Zalm met kruidentopping uit de oven

Wat kun je doen om het cholesterol op peil te houden?

  • Eet gezond en gevarieerd. Beperk daarnaast je inname van (ongezonde) verzadigde vetten en vervang het door (goede) enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je in plantaardige olie, smeerbare margarine- en halvarine producten, noten, vette vis en vloeibare bak- en braadproducten. Verzadigde vetten vind je in volle melkproducten (zuivel), vet vlees, koek, chips en gebak.
  • Kom in beweging, probeer elke dag minstens 30 minuten te bewegen en zorg voor een gezond gewicht.
  • Heb je een (licht) verhoogd cholesterolgehalte dan kun je overwegen plantensterolen in je voeding te gebruiken. Als je het cholesterol moet of wil verlagen, kan het gebruik van plantensterolen een steuntje in de rug zijn. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken.* Hoewel plantensterolen in kleine hoeveelheden in vele dagelijkse voedingsmiddelen zitten, krijg je er toch niet genoeg van binnen voor een cholesterolverlagend effect. Becel pro-activ bevat plantensterolen. Lees hier meer over de producten van Becel pro-activ. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van een van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.